
En 1,3 kilometer lang Kalvebod Brygge Skybrudstunnel skal holde dele af København fri for vand ved de skybrud, som ventes at blive mere hyppige i fremtiden.
Anden og sidste del, en 702 meter lang tur gennem undergrunden fra Kalvebod Brygge og frem til Halmtorvet I København, har kæmpeboremaskinen ”Sigrid” på 110 tons lige klaret – eller lige og lige. Det tog den “sejrende skønhed”, som Sigrid betyder, tre måneder at kæmpe sig igennem.
Og det har bl.a. kostet hende ni sæt tænder undervejs.
– Vi skylder Sigrid og hele holdet bag en stor tak. For når Kalvebod Brygge Skybrudstunnel står endelig klar i 2026, får den meget stor betydning for byens borgerne og brugere, især folk på det østlige Frederiksberg og Vesterbro. Den beskytter værdier og skaber øget tryghed, fordi den er med til at gøre områderne robuste over for skybrud, sagde Henrik Bay, administrerende direktør i Frederiksberg Forsyning.
Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er en meget vigtig brik i de flere hundrede løsninger, som skal sikre Frederiksberg og København mod oversvømmelser som følge af skybrud og kraftig regn. Tunnelen, der er op til tre meter i diameter, kan i sig selv opbevare 10.000 kubikmeter vand, hvilket svarer til at der står vand i en meters højde gennem Istedgade. Overskydende vand fra kloakkerne kan dermed vente i tunnelrøret, indtil der er plads på rensningsanlægget, så man i langt de fleste regnskyl undgår at lede vandet ud i havnen.
Kun i de mest ekstreme skybrudstilfælde vil vandet blive pumpet op fra tunnelen og direkte ud i havnen via en pumpestation på Kalvebod Brygge. Det vil i så fald ske under vandoverfladen og med en hastighed på 20 kubikmeter vand i sekundet. Og det vil kun ske for at undgå at det samme vand presser sig op i gaderne og oversvømmer både det østlige Frederiksberg og Vesterbro som det skete i 2011.
Kilde: Hofor