
I et forsøg på at begrænse trafikken i København, er der fra den 1. april indført betalingsparkering i hele weekenden – med mindre man har en beboerlincens.
Idéer er at få hovedstadens gæster til at vælge alternative transportformer, da langt de fleste ikke skal ind til København på søndagsarbejde.
Modsat hvad man skulle tro, falder trafikmængden ikke voldsomt på søndage. Tællinger viser, at trafikken om søndagen udgør op mod 80 procent af den normale trafik, og en del af den trafik vil man gerne til livs – ikke mindst fordi en fremskrivning af trafikken på, at antallet af daglige bilture i hovedstadsområdet vil stige med omkring 7 procent frem mod 2035.
– Biler fylder rigtig meget i gadebilledet, når de holder parkeret, og pladsen er begrænset i en by som København. Derfor skal pladsen helst gå til dem, der bor i byen og har brug for en bil. Biler udgør også en stor kilde til luftforurening, så ved at begrænse biltrafikken kan vi skabe en by med renere luft, og vi kan frigøre plads, som kan bruges til rekreative byrum, som alle har glæde af. Jeg håber derfor, at vi med timebetaling hele weekenden kan få besøgende til at lade bilen blive hjemme og i stedet benytte offentlig transport eller cykel, siger Teknik- og miljøborgmester Line Barfod.
Betalingsparkeringen omfatter de godt 72.000 offentlige parkeringspladser, der i dag findes inden for betalingszonen i København.
Kilde: Københavns Kommune