Faktisk er en bil ikke særlig selvstændig eller særlig mobil. Det meste af dagen står den parkeret, og den er (endnu) ikke uafhængig. Men hvis du skifter energikilden fra fossile brændstoffer til elektricitet, opstår der helt nye og spændende muligheder.
Begrebet, som e-mobilitetsdrømme er lavet af, er ”tovejs-opladning”. I en tidsalder med intelligent anvendt elektrisk drivkraft kan værdien af denne egenskab blive øget dramatisk. For at gøre det skal ladeteknologien bare være i stand til at kommunikere med batteriet samt kontrollere ladestrømmene, så det er muligt at udlede energi – og voila: tovejs-opladning er klar. Og dermed en af de potentielle game changers i energirevolutionen.
Det er fordi, at bare skiftet fra fossil til elektrisk energi betyder en væsentlig reduktion af kulstofudledningen. Men selve elnettet drager også fordel af det. Det er fordi, at rækkevidden af strømførende kobber, sammen med kraftværkerne, der leverer strømmen, faktisk ikke bryder sig om udsving. I årtier har store generatorer konstant brummet derudaf og forsynet elektricitet til elnettet. Men helst helt uden stress og belastningsspidser eller udsving. Men siden vedvarende energier har startet deres hårdt tiltrængte triumferende fremskridt, er den rolige verden inden for elektricitetsforsyning blevet stresset. Solcelleanlæg forsyner kun, når solen skinner, og vindkraft forsyner kun, når det blæser. Samtidig er der nu belastninger, som ingen havde på radaren for 20 år siden. Den hurtigt forøgede elektrificering af mobilitet kræver store mængder energi, og elforsyningsnettet er ikke designet til det. Det giver ikke kun varme kobberkabler – det giver også huller i forsyningen, når adskillige elbiler skal oplades på gaden efter fyraften. Disse udsving skal energilagringssystemer have styr på. De lagrer de svingende udbytter, når solen skinner, og vinden blæser. Og de forsyner nettet, når pauser eller mørke minimerer udbyttet. Problemet er, at disse systemer er store, meget dyre og langt fra tilgængelige i tilstrækkeligt antal.
På den baggrund er det forståeligt, at en hel hær af primært stationære, men også mobile energilagringssystemer, som batterier fra elbiler, tiltrækker sig opmærksomhed. Men hvordan udnytter du denne endnu u-udnyttede skattekiste af energi?
Lyst til at læse mere? Download hele artiklen i pdf-format nedenfor og lær meget mere:
Genbrug fremfor engangsbrug
Læs mere om produkter og løsninger til ladeinfrastruktur på vores hjemmeside.