Selvom de færreste elbiler har gear, sidder konkurrencen på lademarkedet fast i første gear, mener brancheorganisationen Drivkraft Danmark.
Årsagen er mulighed for bundling – altså at sammenkoble hjemmeladning og udeladning.
– Vi har flere end 300.000 elbiler i Danmark, men den dårlige konkurrence på lademarkedet forhindrer endnu flere danskere i at skifte benzinbilen ud med en elbil. Særligt bundling af hjemme- og udeopladning låser forbrugerne fast og hæmmer priskonkurrencen, hvilket gør det unødvendigt dyrt og uoverskueligt at være elbilist, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Og foreningen er ikke alene om at have den holdning. Konkurrencerådet var for et års tid siden ude med forslaget som en del af pakke, der skulle øge konkurrencen. Det er det forslag, som Drivkraft Danmark bakker op om. Det samme gør i øvrigt også Mobility Denmark.
Udover at være uden med riven efter bundling, har Konkurrencerådet flere idéer til, hvordan man kunne øge konkurrencen.
Det blev blandt andet anbefalet, at det skulle være nemmere at skifte ladeoperatør, sammenligne priser og betale på offentlige ladestandere. Den mest vidtgående anbefaling var, at der indføres et midlertidigt forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i op til fem år.
– Rapporten fra Konkurrencerådet var både klar og omfattende. Den pegede på, at bundling mellem hjemme- og udeopladning hæmmer priskonkurrencen og skaber ineffektive markedsstrukturer. Man skulle tro, at rapportens klare anbefalinger ville føre til hurtig handling, men her et år senere venter vi stadig på politiske initiativer, der løser udfordringerne, som Konkurrencerådet så præcist har beskrevet, påpeger Jacob Stahl Otte.
Selvom bundlede abonnementer kan virke smarte for nogle forbrugere, betyder det ifølge Konkurrencerådet, at mange elbilister betaler for meget for strøm og afskærer sig fra dele af infrastrukturen.
– Normalt går vi ikke ind for forbud. Men i dette tilfælde er drastiske tiltag nødvendige for at normalisere lademarkedet til gavn for forbrugerne og den grønne omstilling, mener han.
Kilde: Drivkraft Danmark