Bilsalget i januar 2024 var præget af en ændring i registreringsafgiften, hvilket sender forholdet mellem 2024 og 2025 noget uvirkeligt højt op (23 procent) i netop januar.
Det, som til gengæld ikke er uvirkeligt, er danskernes fortsatte mod på elbiler. 64 procent af de cirka 10.800 biler, som blev købt i januar, var elbiler, og dermed ser danskernes mod på elbiler ud til at fortsætte, hvor den slap – uagtet, at man i andre lande ser en tilbagegang på grund af nationale regler.
– Elbilerne er en vigtig del af den grønne omstilling i Danmark, og det er afgørende for deres succes, at priserne ikke er for høje. Den aktuelle afgiftsdebat er en anledning til at se på, om fremtidens afgiftssystem kan indrettes på en smartere måde, der ikke alene fremmer elektrificeringen, men også kan reducere de store administrative omkostninger, der er forbundet med det nuværende komplekse system, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Afgifterne på elbilerne er efter planen sat til at skulle stige til næste år, men allerede nu har skatteminister Rasmus Stoklund luftet idéer om, at den plan måske ikke bliver fulgt til punkt og prikke.
På modelsiden bød januar på en overraskende 1.plads. Toyotas noget udskældte model med det mindst lige så udskældte modelnavn BZ4X, er kravlet helt til tops som den nye duks.
Samlet set er liste domineret af modeller fra VW-gruppen, der har hele seks modeller blandt top ti. Den ene faktisk en fossil-bil (T-Roc)
Kilde: Mobility Denmark