Når danskerne tager turen til Tyskland eller Sverige for at hente billigere varer, er det ikke bare en belastning for dansk detailhandel. Det påvirker også klimaet, påpeger man hos De Samvirkende Købmænd.
Regnestykket taget udgangspunkt i en befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for DSK. Den viste, at 68 % af danskerne rejste til Sverige eller Tyskland indenfor det seneste år.
Den gennemsnitlige dansker, der grænsehandler, udleder 51,2 kg CO₂e årligt som følge af transporten frem og tilbage over grænsen. Hvis disse indkøb i stedet blev gjort lokalt, ville CO₂e-udledningen kunne reduceres med over 210.000 tons om året, påpeger interesseorganisationen.
– Grænsehandlen har en række negative effekter for Danmark og prisen er desværre langt højere end mange tror. Det handler ikke kun om tab af arbejdspladser og skatteindtægter, som vi sender direkte i lommerne på vores svenske og tyske naboer, men også om miljøet. Klimaaftrykket fra danskernes grænsehandel er betydeligt og kan reduceres markant ved at gøre det mere attraktivt at handle lokalt, siger Jannick Nytoft, adm. direktør for DSK.
Derfor foreslår han, at der for alvor ryddes op i de danske såkaldte punktafgifter, der øger prisen på et produkt med mere end bare den danske moms. Der er punktafgift på bl.a. chokolade og kaffe. Andre lande, fx Sverige har ingen punktafgift, og har ydermere differentieret moms, så momsen på fødevarer er lavere end på andre varer.
Den ordning vil Jannick Nytoft også have indført her i landet.
Kilde: De Samvirkende Købmænd