
Mejeriprodukter er centrale for økologien i Danmark. Målt i værdi udgør økologisk drikkemælk 41,9 procent af det samlede salg af drikkemælk. Målt i volumen er det godt og vel hver tredje liter mælk.
Det gør drikkemælk til lokomotivet for salget af økologiske mejeriprodukter, og er også væsentlig for det samlede salg af økologiske fødevarer i det hele taget. Og nu begynder danskerne også at få øjnene op for økologisk ost. Således er 10 procent af den danske ost økologisk.
Ingen andre steder i verden er så stor en del af markedet for henholdsvis drikkemælk og ost økologisk som i Danmark.
– Der er grund til at skamrose de danske økologiske mejerier,” siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og arbejder for Mejeriforeningen med økologi.
– Mejerierne gør et stort arbejde med produktudvikling og innovation – især på osteområdet. Det skaber en bred variation af danske økologiske oste. Samtidig har danskerne fået øjnene op for udviklingen, og de er nysgerrige overfor hvad økologien kan og hvad de danske oste kan. Der er ingen grund til at vælge udenlandsk ost i supermarkedet eller hos ostehandleren, når vi har så stor variation i dansk, økologisk ost. Også kantiner og restauranter har virkelig fået øjnene op for de økologiske oste, siger han.
Tallene stammer fra den netop offentliggjorte rapport ”The World of Organic Agriculture” fra forskningscenteret FiBL. Heri fremgår det, at Danmark har verdens højeste økologiske markedsandel for drikkemælk: 41,9 procent af salget af drikkemælk (målt i værdi) er økologisk. For ost er det 10,9 procent.
Kilde: Mejeri.dk