De vognmænd, som kører rundt i ellastbiler vil i den nærmeste tid kunne skalte og valte mellem lastbilsopladere. Ikke fordi der et hav af opladere, men mere fordi det stadig er småt med ellastbiler.
Ikke desto mindre stiger antallet af opladere til lastbiler hele tiden, så lige nu – eller rettere til næste år – vil der næppe være kø ved laderne, selvom de ikke findes i nær så mange – omkring 1.300 – som personbilsfolket har at køre til.
Her skal man huske på, at mens lastbilsladere er lynladere alle som en, er langt de fleste elbilsladere normalladere – eller noget der ligner. Kun cirka 1.300 ud af de cirka 14.000 ladepunkter kan kaldes lynladere.
Og der kommer som sagt hele tiden nye ladere til lastbilerne. Således er Norlys på vej med en række. Der kommer ladere ved havene i både Aarhus og Esbjerg, ligesom også motorvejen ved Korsør får ladestandere til den tunge trafik.
– For os er der ingen tvivl om, at elektrificering af den tunge transport er vejen frem, hvis vi vil nå klimamålene. Vognmændene står med en stor og bekostelig opgave med at udskifte deres vognpark. I Norlys vil vi gerne være med til at sikre, at der også er gode muligheder for at lade de nye ellastbiler, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
I første omgang bliver der tale om 400 kW på alle tre lokationer, men Norlys’ ladestandere er lavet til at kunne blive opgraderet i takt med, at lastbilbatterier udvikler sig. Derfor er det allerede i 2024 muligt at opgradere standerne til hele 800 kW.
Ladepladserne i Aarhus, Esbjerg og Korsør er derfor kun begyndelsen. Norlys har flere ladepladser til ellastbiler på tegnebrættet blandt andet langs store dele af hovedvejnettet.
Norlys’ første ladeplads til ellastbiler bliver opsat på havnen i Aarhus, der er Danmarks største erhvervshavn. Ladestanderne opstilles hos Dania Connect, der allerede har bestilt fire ellastbiler til kørsel i Danmark, mens deres søsterselskab i Sverige i forvejen driver tre elektriske lastbiler.
Om natten skal de nye ladestandere lade Dania Connects egne lastbiler, mens de i tidsrummet 6.00-17.00 bliver offentligt tilgængelige, så andre vognmænd kan få glæde af dem.
– I transportsektoren vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, og derfor har vi nu taget første skridt mod mere bæredygtig transport. Men skal vi og resten af branchen for alvor elektrificeres, kræver det langt bedre lademuligheder for lastbiler. Vi vil gerne give vores bidrag til at få udbygget ladenettet, og derfor stiller vi vores ladestandere til rådighed for andre vognmænd, siger Frank Hjortekær-Jensen, der er administrerende direktør i Dania Connect.
I første omgang opstilles der to ladestandere med i alt fire ladeudtag, som forventes at være klar til brug i begyndelsen af det nye år.
På Esbjerg Havn opsætter Norlys tre ladestandere med i alt seks ladeudtag til ellastbiler. Alle seks ladeudtag bliver offentligt tilgængelige hele døgnet for vognmænd, der har brug for at lade deres lastbiler. De forventes at stå klar til brug i løbet af første halvdel af 2024.
Ved Korsør opstilles der tre ladestandere på en kommende ladeplads ved motorvejsafkørsel 42. De ventes at stå klar til brug medio 2024.
Netværket til ellastbiler er langt fra på niveau med netværket til person-elbiler, men det kan heller ikke sammenlignes 1:1. Mens der er cirka 170.000 personbiler på el, er der samlet set cirka 43.000 lastbiler over 3,5 tons – næsten alle på diesel.
Kilde: Norlys