Elcyklen har taget danskerne med storm. De seneste fem år er salget steget med 200 procent, og hver 8. familie ejer i dag en elcykel.
Hvis den er erhvervet med klimahensynet som begrundelse, er indkøbet dog bundet op på to ting – hvad den erstatter og hvor meget den anvendes. Har elcyklen sparket den fossile bil til hjørne, er den et gigant klimahit.
Omvendt gælder det ikke, hvis den eldrevne to-hjulede frister samme skæbne som mange fitness-medlemskort – står ubrugt hen.
– Jeg er kæmpefan af de mange klimagevinster, elcyklen giver. Men det er ikke nok at købe en elcykel. For den skal bruges utroligt mange gange, før den er en gevinst for klimaet, især når den købes fra ny. Står den primært i garagen og kun bliver luftet i ny og næ, gør den nye elcykel, lidt firkantet sagt, mere skade end gavn, siger Emma Jefelt, fra Refurbed Danmark, der er en stor onlinemarkedsplads for genanvendt elektronik.
Elcyklen har samme udfordring som elbilen. Den kommer med et stort negativt klimaaftryk, der først skal indhentes. I tilfældet med elcyklen er vurderingen, at man skal cykle 692 kilometer på sin elcykel for at opveje de CO2-udledninger, som alene produktionen har forårsaget – naturligvis afhængig af, om den erstatter tog, bil – eller en stor tung bil med en buldrende og forslugen V8-motor.
– Selvom vi danskere ofte bryster os med, at vi er frontløbere på den internationale klimascene, manifesterer det sig ikke i hverdagen og forbrugskulturen. Vores indgroede køb-og-smid-væk-kultur, især når det gælder elektronik, er et konkret problem, hvor klimaet desværre betaler prisen, siger Emma Jefelt, der ikke overraskende kommer med et forslag om at købe en brugt elcykel
Kilde: Refurbed Danmark