August blev en dårlig måned for bilsalget i Europa. Det dykkede med over 18 procent sammenlignet med sidste år. Salgsdykket er dog værst for elbiler, der oplevede en nedgang på over 40 procent i forhold til august 2023.
Dermed ser elbilen ud til at have mistet pusten på flere af de store europæiske markeder, og det generelle salg af elbiler ligger nu 8,3 procent lavere end sidste år.
Danmark og Norge er blandt de steder, hvor elbilen derimod har det godt, og nu håber branchen på, at Tyskland vil komme i gang. Efter de fjernede en økonomisk elbilsgulerod er salget faldet, men nu er man på vej til at genindføre et incitament til at vælge elbil.
Det er ikke helt det sammen, som er blevet fjernet, så endnu er det uvist, hvordan markedet vil reagere.
– Det er alarmerende at se elbilsalget falde så drastisk på flere store markeder. Det illustrerer i den grad, at det kan have store konsekvenser for elbilsalget, når afgørende incitamenter fjernes for tidligt. Det bliver særligt tydeligt nu, hvor fx Tyskland er i gang med at genindføre økonomiske incitamenter til at vælge elbil. Politiske tiltag som disse kan forhåbentlig bidrage til at vende udviklingen, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I august var benzin det førende drivmiddel med en markedsandel på over 33 procent af salget, skarpt forfulgt af hybrid med lige over 30 procent.
Derefter er der et stort hop ned til 3. pladsen, som var el med over 14 procent. Diesel må tage til takke med en 4. plads med cirka 11 procent, og helt i bund ligger plug-in med blot omkring 7 procent.
Tilbage er en manko på cirka 2 procent, som er identificeret “andre”
Kilde: Mobility Denmark