Når de danske veje får vejstriber, vil de i stigende grad blive lagt på af eldrevne maskiner. Saferoad Services (tidligere Eurostar) er i færd med at skifte fra tunge og dieseldrevne vejstribemaskiner med lettere køretøjer og eldrevne trailere.
To eldrevne trailere blev sat i drift i 2023, og i 2024 vil yderligere tre eltrailere komme ud på de danske veje.
Eltrailernes gryder drives med strøm fra batterier, og biodiesel kan benyttes som reserve ved strømmangel.
– Vi har sat os for at reducere vores CO2-udledning år for år. Derfor er vi i gang med at udskifte dieseldrevne og tunge maskiner med lettere og mere eldrevet materiel. De to eltrailere, vi fik sidste år, fungerer rigtig fint, så nu indfaser vi yderligere tre og kan sende endnu mere af vores dieseldrevne og tungere materiel på pension, siger Jesper Wraae-Bess, administrerende direktør hos Saferoad Services.
At lægge vejstriber ud er en energikrævende opgave. Det granulat, der bruges, skal varmes op til 180 grader, før det i flydende form kan lægges og fæstnes på asfalten. Det betyder samtidig, at materialet konstant skal holdes på 180 grader, så længe der arbejdes.
Eltrailerens gryde får sin energi fra et lithiumbatteri – eller fra biodiesel, hvis batteriet løber tør for strøm. Hvis arbejdet udføres ved en temperatur på 0 grader, bruger maskinen ca. én liter biodiesel i timen, hvilket er markant mindre end traditionelle trailere.
Joacim Holmberg, CEO hos RME, der leverer eltrailerne, anslår, at CO2-udledningen er 80-85 procent mindre, når vejbanemarkeringerne udføres med en eltrailer sammenlignet med traditionelle dieseldrevne maskiner.
Eltrailerne har også andre fordele. Både medarbejdere, der udfører vejbanemarkeringerne, og andre, der bor, arbejder eller færdes omkring vejstribearbejdet, vil opleve et ultralavt støjniveau.
– Det lave støjniveau omkring eltrailerne er en meget stor sidegevinst, siger Jesper Wraae-Bess, og fortsætter:
– Vores medarbejdere oplever, at eltrailerne har forbedret arbejdsmiljøet betydeligt. Miljøgevinsten på lydsiden er også en fordel i bymiljøet og for de mennesker, der bor i en gade, hvor der skal lægges nye vejstriber i løbet af natten.
Kilde: Saferoad Services