Som en del af Infrastrukturplan 2035 er Sund & Bælt i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej, der anlagt som sænketunnel ud for Amagers østkyst skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd.
En Østlig Ringvej vil dermed kunne lede trafik uden om de indre dele af København, ligesom tunnelen vil kunne trafikbetjene nye byområder i Østhavnen af København og sikre bedre adgang til Øresundsforbindelsen.
Et vigtigt element i miljøkonsekvensvurderingen er de trafikale effekter af en sådan tunnel. Derfor har Sund & Bælt samarbejdet med eksterne eksperter og interessenter fra bl.a. DTU, Vejdirektoratet og CONCITO for at få fastlagt de forudsætninger, der skal indgå i de avancerede modeller, som kan beregne de trafikale effekter af en Østlig Ringvej.
Forudsætningerne til trafikmodelberegninger foreligger nu i form af et notat udarbejdet i tæt samarbejde med den eksterne følgegruppe, der har leveret input og sparring for at sikre så retvisende trafikmodelberegninger som muligt.
– Vi er meget tilfredse med at have fastlagt et forudsætningsnotat i samarbejde med førende eksperter og interessenter på området. Notatet danner grundlag for beregningen af de trafikale effekter, som en eventuel Østlig Ringvej vil have. Det er vigtigt for os, at de kommende trafikmodelberegninger er solide og bygger på gode data og stor ekspertise, siger Christian Frank, der er Head of Data & Insights hos Sund & Bælt.
Et væsentligt element i forudsætningerne er, hvor meget byudvikling der kan forudses og forventes i Østhavnen. I samråd med følgegruppen har Sund & Bælt besluttet, at trafikmodelberegningerne på dette område gennemføres for to varianter; En variant med byudvikling på Lynetteholm i overensstemmelse med Københavns Kommunes forventninger og en variant uden byudvikling på Lynetteholm. Andre forudsætninger drejer sig bl.a. om økonomiske vækstscenarier, befolkningsprognoser og bilejerskab. Beregningerne gennemføres for 2035, 2040, 2050 og 2070, og der gennemføres også beregninger for en tunnel, der kun går mellem Nordhavn og Lynetteholm.
Læs forudsætningsnotatet her.
Kilde: Sund & Bælt