Hos Norva24 ville man gerne skifte om til mere grønne biler, men umiddelbart kan ikke købe færdigeudrustede, elektriske spulebiler. Så den eneste løsning var selv at gå i gang. Og det man har gjort.
– Vi står i den situation, at vi betjener kunder over hele landet med tunge lastbiler, som har et kæmpe dieselbehov. Jeg mener, at vi som en stor virksomhed har et ansvar for at gøre noget mere for miljøet, samt passe på vores samfund og borgere. Derfor har vi set på, hvordan vi kan løse nogle af vores opgaver med mere miljørigtige køretøjer, fortæller administrerende direktør i Norva24 Danmark, Tim Normann.
Det er fem elektriske varebiler, der danner grundlag for de nye spulebiler.
– Vi har købt fem varevogne af mærket Opel Vivaro, som vi selv har indrettet med alt det udstyr, vi skal bruge. Det har været meget vigtigt for os, at de er hundrede procent eldrevne – både bil og udstyr, siger Tim Normann.
Alle elbilerne har solceller på taget, der oplader udstyret inde i bilerne. Der er en elektrisk vådstøvsuger, elektrisk højtryksrenser og elektriske boremaskiner i de nye biler, som typisk skal sendes ud til virksomheder, boligforeninger og parcelhuse, hvor de kan servicere faldstammer og ordne stoppede toiletter samt kloakledninger.
– Da bilerne er mindre, gør det det desuden nemt og smidigt at komme rundt til opgaverne i de tæt trafikerede/bebyggede områder, samtidig med at vi ikke udleder CO2 til gene for borgerne, mens vi løser opgaverne. Samtidig passer vi bedre på vores operatører, idet støj og forurening fra køretøjet er langt mindre, hvilket også er et led i at passe godt på vores medarbejdere, fortæller salg- og marketingdirektør for Norva24 Danmark, Anna-Tine Iversen.
De nye biler bliver i første omgang indsat på gaderne i større byer, herunder trekantområdet, samt i Aarhus og København.
Virksomheden har en vision om at introducere 100 procent elektriske tv-biler, der bruges til TV-inspektioner af den underjordiske infrastruktur af rør og afløb. Og derefter skal de store slamsugere transformeres inden for de næste par år.
– Når teknologien er klar til, at vi kan få 100 procent eldrevne køretøjer, der kan klare de store opgaver, så er vi også klar, fastslår Anna-Tine Iversen.
Kilde: Norva24