
Den blev lanceret i januar, ikke frygtelig lang tid efter, at Polestars elbiler begyndte at rulle ud på de danske veje, men hidtil har ivrige båd-folk måtte blive på land, for Candelas C-8 “powered by Polestar” elektriske daycruiser var ikke klar.
Nu er virksomheden imidlertid klar til at sætte den elektriske hydrofoilbåd i produktion. Båden anvender den samme 69 kWh batteripakke og DC-hurtigopladningsteknologi som elbilen med standardudgaven med enkeltmotorer. Dette unikke partnerskab forener de to svenske premium elselskabers bestræbelser på at fremskynde skiftet til mere bæredygtig elektrisk mobilitet.
Båden har en rækkevidde, der naturligvis måles i sømil. Den er på 57 – hvilket er lige en bid over 100 km, og dermed en stykke fra bilens rækkevidde, som er på den gode side af de 500 km. Opladningen tager 35 minutter.
Det går heller ikke helt så hurtigt. 27 knob kan det blive til. Det er 50 km/t. Begge tal virker ret beskedne sammenlignet med bilens, men absolut respektable indenfor det maritime.
C-8 ‘powered by Polestar’ fås i tre versioner; som en åben Daycruiser, en vejrbeskyttet Hardtop og en T-TOP model til solrige klimaer. Den fås også i en begrænset Polestar-udgave, der kombinerer Polestars skandinaviske bud på luksus EV-design med Candelas innovative elektriske hydrofoilbådteknologi. De skræddersyede designelementer inkluderer en ny ensfarvet lysegrå farve, specialdesignet sædebetræk og hydrofoiler malet i ikonisk svensk guld.
Prisen mellem bil og båd kan på sæt og vis godt sammenlignes. De har begge to en startpris på små 400.000. Der er dog den detalje, at bilens pris er i kroner, mens de 400.000 for båden er opgivet i dollars
Kilde: Candela