
I løbet af sommeren vil forbrugere i otte europæiske lande få mulig for at teste deres Fiber Bottle, der blev præsenteret ved “C40 World Mayors Summit” i 2019, men egentligt har udviklingen været i gang siden 2015.
Fiber Bottle-flasken, som Carlsberg nu vil teste i otte europæiske lande (Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrig, Tyskland, Polen og Storbritannien) har en PEF-barriere, og den vil desuden indeholde specialbrygget øl.
Den mest markante innovation med Fiber Bottle er den plantebaserede interne barriere af PEF-polymerer. PEF, eller Polyethylenfuranoat, er lavet af naturlige råvarer fra planteriget, som beskytter øllets smag og kuldioxid, og som kan håndteres i eksisterende genbrugssystemer.
Fiber Bottle-flasken har, ifølge Carlsberg, en lavere kuldioxidudledning end en konventionel engangsølflaske. Øllet i sig selv er også mere klimasmart end en konventionel Carlsberg-øl, da den er brygget med økologisk bygmalt, dyrket med en bæredygtig, regenerativ dyrkningsmetode, som blandt andet fjerner kulstof fra luften på en naturlig måde og reducerer øllets klimapåvirkning.
Carlsbergs vision er, at Fiber Bottle skal have 80 procent lavere kuldioxidudledning end nutidens engangsglasflasker. Det betyder, at der skal være fem fiberflasker på hver engangsglasflaske, for det samme CO2-fodaftryk. Efter produkttest og indsamling af feedback på de otte markeder vil Carlsberg forbedre designet yderligere og fortsætte med at arbejde med eksperter og partnere inden for “Paper Bottle Community” med ambitionen om at gøre disse flasker kommercielt tilgængelige over tid.