
Virksomheden Cafeu, der servicerer danske erhvervsvirksomheder med kaffeløsninger, har udvikler en løsning, der både er til gavn for dem selv, kunderne og klimaet i form af langt færre udkørsler.
Teknologien består af en opkobling, som gør, at Cafeu kan kommunikere med kaffemaskinen hos den enkelte virksomhed, og derigennem modtage og bearbejde store datamængder.
Det har ført til 70 procent færre udkørsler for virksomhedens servicemontører og salgsmedarbejdere. For at skabe yderligere miljøbeskyttelse har Cafeu desuden investeret i en af verdens mest miljørigtige kafferistere. Anlægget er produceret i Italien, og det har reduceret virksomhedens udledningen af partikler i atmosfæren med 99,7 procent.
– Den intelligente kommunikation øger convenience hos kunderne, og samtidig reduceres vores samlede miljøaftryk signifikant. Opstår der en fejl på en maskine, logger vores servicefolk på systemet, og i de fleste tilfælde fjernløses det, uden vi skal sende en mand ud. Når vi er nødt til at køre ud, kender vi fejlen på forhånd, hvilket optimerer processen yderligere, siger Michael Guldager, der er partner hos Cafeu Danmark.
Omstillingen har på fem år øget bruttofortjenesten med 421 procent til 7,3 millioner kroner i seneste regnskab, og antallet af installerede kaffemaskiner er i samme periode mere end firdoblet.
– Før vil fik IoT-løsningen skulle en af vores salgschauffører ud at kigge i skabene for at se, om kunden manglede kaffe. Det klarer systemet i dag automatisk, da maskinen selv fortæller, hvornår der skal leveres ny kaffe. Det giver en yderligere besparelse på både det logistiske og på CO2-udledningen.
Cafeu har i to omgange modtaget økonomisk støtte fra Innovationsfonden til udviklingen af IoT-løsningen.
– Udviklingen har været en ret bekostelig affære, og vi kunne ikke have løftet opgaven uden den økonomiske støtte, vi har modtaget. Vi er naturligvis stolte over de resultater, vores løsning har skabt, og vi håber, at vores teknologi kan inspirere andre i branchen. Vi forsøger at gå forrest og vise, hvor meget man kan skåne miljøet og skabe bedre kunderelationer ved at tænke ud af boksen, når det kommer til det teknologiske setup, man opererer med i ens virksomhed, fortæller Steffan N. Tobiesen, der er direktør og grundlægger af Cafeu.
Cafeu modtog sidste år Den Sydjyske Erhvervspris i kategorien ’Digitalisering. Virksomheden er i år nomineret til prisen for Årets digitale SMV: Omstilling 2025, der til marts uddeles af Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen ved Dansk Erhvervs digitaliseringspolitiske topmøde.
Kilde: Cafeu