Når Als-færgen Nerthus er færdigbygget Cemre Shipyard i Tyrkiet og vender hjem til at sejle mellem Bøjden og Fynshav, vil de daglige sejladser ske på solenergi.
Molslinjen, der står bag Als-færgen, vil investere i en 132.000 MWh stor solcellepark i Kolind på Djursland. De skal sammen med to andre virksomheder aftage den vedvarende energi gennem en såkaldt PPA-aftale, som er indgået med Energi Danmark. Aftalen løber i 10 år. Det er NRGi Renewables, som bygger parken, der efter planen skal være i drift fra foråret 2025.
– Vi kan ikke sende produktionen fra solparken direkte til Als – men vi bidrager til at øge den samlede mængde af vedvarende energi i elnettet, samtidig med vi bruger en tilsvarende mængde strøm på Als, når den nye elfærge kommer til ruten omkring årsskiftet, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Nerthus er i øjeblikket ved at blive bygget på i Tyrkiet. Den 117 meter lange færge skal drives af batterier på 3,1 MWh. Færgen kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart mellem de to landsdele. Færgen vil kunne sejle emissionsfrit på sin rute mellem de to landsdele, hvilket baner vejen for en grønnere fremtid inden for dansk søfart.
Kilde: Molslinjen