
Fremtiden byder på en masse udfordringer, som kræver at man tænker og finde mere end bare én løsning pr. problem. I dag har Vesthimmerlands Kommune skudt gang i deres del af Naturfagsmaraton.
200 elever fra 5. og 6. klasse skal have gang i hjernebarken for at finde på nye løsninger. Lokkeduen er et trofæ, som Naturvidenskabernes Hus står bag. De 200 i Vesthimmerland er ikke alene. På landsplan vil mere end 22.000 unge hjerne være i gang i konkurrencen, der begyndte i januar og slutter i maj.
– Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde.
Der er fire opgaver, som eleverne kan kaste sig over.
Stop Tøjspild skal gøre eleverne bevidste om tøjforbrug og -produktion, og hvordan det påvirker klima og miljø. Udover at undersøge garderobeskabet skal eleverne også på jagt i køkkenskufferne, når de arbejder med opgaven Frø På Farten.
En opgave, der skal gøre eleverne klogere på, hvordan planter formerer sig, og vigtigheden af det miljø, frø spirer og gror i.
De to andre opgaver er noget mere tekniske. Den ene spiller ind i transportområdet, og er udviklet af TotalEnergies. Her er opgaven at bygge en bil, der kan lagre energi ved hjælp af en spændt elastik.
Den sidste tager de unge med helt ud i rummet.
Virksomheden GomSpace bygger små satellitter, og derfor skal eleverne bygge deres egen model af en satellit.
– Gennem virksomhedernes engagement og deltagelse får eleverne indblik i nogle problemstillinger, som faktisk betyder noget i en virksomhed. Samtidig er opgaverne meget alsidige, så det bliver tydeligt, at eleverne har forskellige styrker og har brug for hinanden på forskellige områder, siger Maiken Lykke Lolck.
Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden og Grundfos.
Kilde: Naturvidenskabernes Hus