
Kinesiske elbilsproducent Nio vil bygge sin første danske batteri-swap station her i landet allerede i indeværende år. Den kommer til at ligge i Slagelse.
Nio benytter sig af muligheden for at bytte batterier frem for at skulle lade dem. På den måde tager det ikke længere tid at få et fyldt batteri end det gør at tanke benzin. Batteribyttet foregår helt automatisk, uden menneskelig indblanding, og tager kun få minutter.
Hver swapstation vil have et antal batterier klar, så de ikke løber tør, selvom der skulle komme flere kunder lige i rap. Stationen lader de tomme batterier op, så de på den måde går i cirkulation mellem kunderne.
Man kan dog også lade dem op på mere vanlig vis, hvis der ikke er en swap-station i nærheden.
Nios swap-stationer kommer til at ændre den måde, vi tænker elbiler på. De giver brugerne flere muligheder, større fleksibilitet og sender Nio-brugere langt hurtigere tilbage på vejene end ved en almindelig opladning. I løbet af de kommende år vil Nio opstille mange flere swap-stations rundt omkring i landet, hvor brugere nemt og hurtigt kan skifte til et fuldt opladet batteri i stedet for at skulle vente på at lade op, siger Head of User Development for Nio i Danmark, Anja Bruun Meineche.
Swap-stationen i Slagelse er den første i Danmark, mens man globalt er oppe på over 11.000. Swap-stationen vil falde sammen med lanceringen af den første model, som Nio lancerer herhjemme. Det er Nio ET7. En cirka 5 meter lang og 2 meter bred sedan.
Holder løftet om rækkevidden vand, er der ikke behov for at besøge swapstationen særligt ofte. Rækkevidden er på hele 1.000 km, og det skyldes et batteri på ganske voldsomme 150 kWh.
De næsten 650 hk kan bringe ens kørekort ret hurtigt i fare. 0-100 km/t tager 3,9 sekunder
Kilde: Nio