Denne uge vil det ene modeshow efter det andet løbe af stablen i hovedstaden og reklamere for nye kollektioner af tøj. Tøj, der belaster klimaet og naturen, og som ofte ender med at blive brugt få gange af køberen, før det igen erstattes af nyt.
Men danskernes klædeskabe bugner allerede af tøj, der både kan genbruges og omdannes til nye outfits. Derfor er WWF Verdensnaturfonden gået sammen med secondhand-platformen Tise om at sætte fokus på genbrug og upcycling af tøj i modeugen.
– Produktion af tøj og afbrænding af tekstiler belaster klimaet, forurener vandmiljøet med tusindvis af kemikalier og skader dyrenes levesteder. Derfor er det helt unødvendigt at købe en masse nyt og smide tøj ud, der stadig kan bruges. Vi skal blive bedre til at købe en mindre mængde tøj til gengæld i bedre kvalitet samt at genbruge og omdanne vores brugte tøj til nyt, siger Jacob Fjalland, miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden.
Siden 1996 er forbruget af tøj i Europa steget med 40 procent, og det vil stige med yderligere 63 procent inden 2030. WWF har i årtier arbejdet for at transformere tekstilindustrien og har udarbejdet flere rapporter, hvoraf den seneste fra 2024 viser vejen til en mere bæredygtig produktion.
Anne Glad, som de fleste kender som livsstilsekspert fra DR-programmet ’Kender du typen?’, har i forbindelse med kampagnen ’Modedyr’ fået lavet et upcyclet outfit inspireret af dyreprint, som sælges på Tise. Overskuddet fra det solgte sæt tøj går til WWF Verdensnaturfonden arbejde med naturen og de vilde dyr.
Anne Glad er selv glad for tøj og mode, og hun har altid et nyt outfit på, når hun toner frem på skærmen. Men hvor det tidligere bestod af nyt tøj, har eksperten de seneste fire år været klædt i tøj, der er købt brugt, lånt, lejet eller upcyclet.
– Det er ikke en hemmelighed, at jeg har købt rigtig meget nyt tøj, men i dag køber jeg max 3 stykker nyt tøj om året. Den erfaring, jeg selv har gjort mig, med at aflære gamle vaner, købe genbrug og upcycle min eksisterende garderobe vil jeg gerne give videre som inspiration til andre danskere, så både vores klima og natur får gavn af det, siger Anne Glad.
Hos secondhand-platformen er landechef Lærke Djernæs glad for at være med til at gøre en forskel for naturen og samtidig inspirere danskerne til at bruge det, de allerede har, eller sælge det videre:
“Vi er enormt glade for at kunne lægge platform til et så vigtigt budskab som dette i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Til dagligt arbejder vi for at opmuntre danskerne til at gentænke deres forbrugsvaner, når det kommer til tøjforbrug. At sætte fokus på tøjindustriens indflydelse på dyrelivet og naturen er en naturlig forlængelse hertil, som vi forventer at vores community vil tage rigtig godt imod,” siger hun.
Foruden Anne Glad medvirker 8 ambassadører i kampagnen. Alle upcyclede outfits sættes til salg på Tise 30. januar.
Kilde: WWF