Tøj og sko havner i dag på forbrændingen eller som fyld i fx bilsæder, selv om produkterne ikke fejlede det mindste. Det vil miljøminister Magnus Heunicke forsøge at sætte en stopper for ved en ny lov, der forbyder destruktion.
Destruktionsforbuddet, der træder i kraft i juli 2026, betyder, at usolgt tøj og fodtøj ikke længere må sendes til genanvendelse, hvor tøjet fx splittes op og fibrene bruges til fyld eller andre formål. I stedet skal virksomhederne fx genfremstille tøjet ved at give det en ny farve, sælge det til reduceret pris, eller donere det til genbrugsbutikker.
– Det kæmpe spild af naturens ressourcer, som følger af overproduktion af tøj skal først og fremmest undgås. Derfor giver det ingen mening, at nogle virksomheder hellere vil rive overskydende tøj i stykker og bruge det som fyld i et bilsæde, fremfor at genbruge det, siger Magnus Heunicke.
Håndhævelsen af forbuddet skal ifølge miljøministeren være med til at løse det grundlæggende problem med, at virksomheder i dag producerer meget mere tøj, end det er realistisk at sælge i butikkerne.
Det er ikke bare tøj og sko, der er kommet under luppen. Det gælder også pap og plastik.
Med lovforslaget skærper ministeren nemlig også tilsynet med, om virksomhederne overholder deres forpligtelse til at genanvende affald. Konkret vil lovforslaget skærpe reglerne for kontrol af affald, der bliver sendt til forbrænding.
Det sker ved at at pålægge forbrændingsanlæg at afvise affaldslæs, der klassificeres som genanvendeligt.
– Vi ser desværre også, at virksomheder sender affald som f.eks. pap og plastik til forbrænding, selvom det kan genanvendes. Det skal forbrændingsanlæggene nu afvise, så virksomhederne kan genanvende det i stedet for, at det bliver brændt af, siger miljøministeren.
Mens destruktionsforbuddet først træder i kraft i 2026, er det allerede fra næste år, at forbrændingsanlæggene skal afvise affaldslæs med en ”ikke uvæsentlig” andel af genanvendeligt affald. Samtidig skal det indberettes til tilsynsmyndighederne, der følger op hos affaldsproducenten.
Kilde: Miljøministeriet