Da Lars Løkke i 2018 som statsminister fremlagde Klimaplan for grøn transport, var der mange som trak lidt overbærende på smilebåndet. For hvordan i alverden kunne man få 1. mio elbiler på vejene i 2030?
Dengang var det Nissan, som dominerede med deres Leaf, men selv om man skrabede alt sammen, blev der i alt solgt 4.600 elbiler i 2018. At man 12 år senere skulle have én million, virkede noget håbløst.
I dag virker det alt andet end håbløst. Det håbløse skulle da lige være, at en ny prognose forudser, at der ikke vil være 1 mio. elbiler i 2030 – men derimod 1,6 mio.
Det er organisationen Mobility Denmark, der har skruet forventninger op på det niveau.
– Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig, og med en prognose på 1,6 millioner elbiler i Danmark i 2030 kræver det massive investeringer i ladeinfrastruktur og værksteder. Salget vil kun stige, og vi skal sikre, at den grønne omstilling bliver en succes for både bilister og samfundet. Infrastruktur og servicekapacitet skal følge med udviklingen for at imødekomme den stigende efterspørgsel, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Prognosen stopper ikke i 2030. Den går videre til 2035, men her bliver der stor usikkerhed, og det handler om afgifter.
Forudsigelserne tager udgangspunkt i, at det nuværende afgiftsniveau for elbiler holdes i ro, og at man dermed fraviger planen om en afgiftsstigning i 2026. Frygten er, at man ellers vil se det danske marked opfører sig som det svenske og ikke mindst det tyske.
– Vi har set i vores nabolande, at det har store konsekvenser for elbilsalget, hvis incitamenterne fjernes for tidligt. I Sverige og Tyskland er elbilsalget stagneret, men vi har tillid til, at man vil fastholde afgiftsrabatten på elbiler i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
En ting er afgifter. En lige så vigtig del er ladenettet. Her ser udbygningen dog ud til at kunne holde trit med salget.
Sidste led er selve elnettet. Det skal løbende opgraderes for at håndtere den øgede belastning fra opladning.
– Der skal investeres i en solid ladeinfrastruktur og opgraderingen af elnettet, hvis elbiler skal blive en reel mulighed for alle danskere. siger Mads Rørvig.
Kilde: Mobility Denmark