En fremtid, hvor skibe lægger til i Fredericia Havn lastet med indfanget CO₂, der skal lagres sikkert og permanent i den danske del af Nordsøen. Det er ambitionen med en ny partnerskabsaftale mellem TotalEnergies Denmark, Evida og Associated Danish Ports (ADP), som understøtter de nationale målsætninger for CO₂-reduktion og planerne for fangst og lagring af CO₂.
Partnerskabet har til formål at udvikle transportløsninger, for indfanget CO₂ med Fredericia Havn og Taulov Dry Port som vigtige transitpunkter, der skal forbindes via rørledninger til lagringsstederne i Nordsøen.
Geologiske undersøgelser viser, at Danmarks undergrund er et ideelt sted at opbevare opsamlet CO₂. Den centrale geografiske placering i Europa gør det også muligt at bidrage til, at vores EU-nabolande kan reducere deres udledninger ved hjælp af CCS-faciliteterne. Men det er afgørende, at der bliver udviklet infrastruktur til at transportere CO₂’en til lagringssteder, i den nødvendige skala.
Det er essentielt, hvis vi skal reducere udledninger og nå de danske og globale klimamål, siger Martin Rune Pedersen, landechef for TotalEnergies i Danmark:
– CCS er en bro til fremtidens klimaløsninger. TotalEnergies har arbejdet med CO₂-lagring globalt i mange år. Nu indleder vi en indsats i den danske del af Nordsøen, og med vores projekt Bifrost har vi som mål årligt at lagre 5 millioner tons CO₂ fra 2030. En stærk transportinfrastruktur er afgørende for at opnå det mål. Med dette partnerskab tager vi det næste skridt mod at udvikle rygraden i vores fremtidige offshore CCS-industri, ikke mindst takket være vores dygtige partnere Evida og ADP.
Sidste år blev TotalEnergies Danmark og Evida enige om at undersøge mulighederne for at etablere en onshore CO₂-rørledningsinfrastruktur i Danmark.
Udviklingen af infrastrukturen skal være på plads, når TotalEnergies Bifrost-lager er klar til at lagre CO₂, hvilket forventes at ske i 2030. Målet er at etablere en rørledning, det såkaldte ”North Sea link”, der forbinder Fredericia-området med den jyske vestkyst, hvor offshore infrastruktur skal bruges i den videre transport af CO₂’en til lageret i den danske del af Nordsøen. Taulov Dry Port vil være i stand til at modtage og transportere CO₂ via lastbiler og jernbane, som derefter kan føres ind i rørledningsinfrastrukturen.
Det vil også blive taget i betragtning, om der er mulighed for at forbinde andre relevante områder med infrastrukturen. Særligt i forhold til at forbinde Esbjerg Havn med offshore-infrastrukturen for at gøre det lettere at lagre CO₂, der importeres til havnen i den danske del af Nordsøen.
Kilde: Evida