Et nyt jetmotorlaboratoriet på Lunds Tekniske Højskole (LTH) gør det muligt at undersøge, hvordan de nye, grønne jetbrændstoffer påvirker jetmotorerne.
På laboratoriet kan det gøres i fuld skala.
I 2045 skal flyvemaskinerne drives af vedvarende brændstof, og derfor er det vigtigt at få klarhed over, hvordan de nuværende flymotorer spiller sammen med de nye brændstoffer.
Det tager tid at udvikle og få certificeret flybrændstof. De varianter, som er under udvikling nu, kan tidligst komme i anvendelse om ti år, og derfor er det vigtigt at få viden om, hvordan man kan justere motorerne. En flymotor er en dyr enhed, og den forventes at kunne holde i 30 år.
De nye brændstoffer må ikke betyde, at man skal udskifte motorerne i en hel flyflåde. Det vil ikke være hverken økonomisk eller miljømæssigt holdbart.
Derfor skal alle udfordringer omkring brændstof og motor-teknologi udvikles synkront.
Kilde: lu.se