Nu for tiden er der meget fokus på ladestandere til elbiler. Men måske var det tid til også at kigge lidt på ladestandere til el-cykler. Eller ladestandere er måske så meget sagt, for så meget strøm behøver jernhesten heller ikke.
Men ikke desto mindre kan elcyklen også stille nogle særlige krav til opladning og ikke mindst til parkering. Derfor er der som en del af en politisk aftale afsat 12,2 mio. kr. fra EU’s genopretningsplan til at sikre offentlig tilgængelig opladning af elcykler.
I puljen kan der blandt andet søges om tilskud til aflåselige skure, hvori der kan installeres en stikkontakt til opladning af cyklens batteri.
Der kan også søges tilskud til mindre bokse, der monteres i forbindelse med offentlige cykelstativer, hvor batteriet kan opbevares aflåst, mens det oplades. Puljen åbner den 14. maj, men Vejdirektoratet anbefaler alle potentielle ansøgere at kaste sig over ansøgningsprocessen hurtigst muligt.
– Elcyklister lider næppe af rækkeviddeangst i samme grad som elbilister. En undersøgelse fra Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme viser dog, at den højere pris, som ofte følger med købet af en elcykel, øger behovet for bedre og mere sikker cykelparkering. I den forbindelse er det helt oplagt at kombinere sikker cykelparkering med muligheden for opladning, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.
Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme har tidligere beskrevet, hvordan elcyklen kan være med til at erstatte bilture helt eller delvist.
Samme tendens ses også andre lande. Senest har en undersøgelse fra universitetet i Lausanne i Schweiz, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Applied Mobilites, vist, at over halvdelen af elcyklisterne i undersøgelsen benytter deres biler mindre efter at have fået en elcykel, og næsten en femtedel vælger helt at leve uden egen bil.
For at kunne komme i betragtning til puljen skal de ansøgte ladestationer opfylde følgende kriterier:
Placeringen skal være offentlig tilgængelig på alle tider af døgnet
Ladestationer skal tilbyde mulighed for at låse batteri eller cykel inde under opladning
Alle ladestationer skal være færdiginstalleret inden udgangen af 2024
Ansøger forpligter sig til drift og vedligehold af ladestation
En ladestation skal som minimum indeholde et strømstik og en boks, som batteriet kan placeres i under opladning.
Kilde: Vejdirektoratet