For at skibe skal glide så let gennem vandet som muligt, maler man det med såkaldt antifouling-maling. Det forhindre at der sætte sig forskellige organismer på skibet under vandoverfalden, sænker hastigheden og øger brændstofmængden.
Ulempen med malingen er, at den i vid udtrækning indeholder kobber. En uholdbarløsning. Et alternativ er ålegræssyre, der har samme effekt, men som er biologisk nedbrydeligt.
Ulempen er, at ålegræs kun producerer ganske lidt syre, men det har danske Cysbio fundet en løsning på. En løsning, der lidt populært sagt ligner den, man kender fra ølbrygning.
Ålegræs producerer kun ålegræssyre i små mængder og udvinding direkte fra vandplanten vil med andre metoder være for dyr og ineffektivt. Men ved at brygge syren, på samme vis som ved at brygge øl, kan vi med vores metode ved brug af tilpassede mikroorganismer, gøre processen langt billigere og fuldt bæredygtig, siger Henrik Meyer, CEO i Cysbio.
Virksomheden har udviklet og patenteret en fermenteringsteknologi til produktion af svært producerbare kemikalier som ålegræssyre.
Uden anitfouling i malingen sætter organismer sig på skibsbunden, hvilket øger skibets friktionsmodstand, farten sænkes, brændstofforbruget ryger i vejret og det samme gør transportomkostningerne. Skibet udleder også mere CO2, og man risikerer, at skibet spreder invasive arter fra et økosystem til et andet. Der har derfor, indtil nu, ikke været finansielle eller miljømæssige fordele ved at eliminere biocider i antifouling maling.
Problemet har været, at de skadelige effekter ved at undlade at anvende denne antifouling har været så store, at man har valgt at leve med udledningen af kobber. Men ved at vi nu kan producere ålegræssyre, kan vi benytte mere miljørigtig kemi og dermed undgå kobber og andre skadelige stoffer i vores havvand, forklarer Henrik Meyer.
Og det er vigtigt at finde alternativer. Flere steder i verden er man så småt begyndt at lovgive mod kobber-holdig maling. Det gælder fx i den Botniske Bugt samt i ferskvandssøer. Nederlandene og den amerikanske stat Californien har lavet begrænsninger således, at salg af skibsmaling med høje koncentrationer af kobber til lyst- og fritidsbåde er forbudt.
Det er nødvendigt at private selskaber og politikere er med til at drive udviklingen. Virksomheder, der fremstiller skibsmaling, skal deltage i at udvikle produkterne, da de aktivt skal være med til at bruge stofferne fremadrettet. Det vil kræve noget udviklingsarbejde, men der vil være en god markedsværdi i at være de første til at overgå til nye produkter, og vi er klar til at hjælpe og samarbejde med firmaerne, siger Henrik Meyer.
Kilde: Cysbio