Kort inde i 2024 kunne Mobility Denmark melde om, at der var omkring 200.000 elbiler her i landet. Og det var kun knapt 1½ år efter, at antallet var på 100.000.
Men allerede nu, her godt ni måneder efter elbilerne rundede 200.000, er man kommet op på den næste store milepæl – nu er der 300.000 elbiler, og dermed er væksten oppe på noget, der nærmest kunne ligne en eksponentiel vækst.
– Elbilsalget er i høj fart, og vi ser, hvordan elbilerne udgør en stadig større del af både nybilsalget og bilbestanden hver eneste måned. 300.000 elbiler er en vigtig milepæl, som viser, at vi er godt på vej mod målet om 1 million grønne biler i 2030, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Ydermere er det værd at bemærke, at langt hovedparten af elbilerne stadig ligger i den noget høje ende af prisskalaen, hvor man ikke får mange byttepenge tilbage, hvis kontoen til bilkøb siger omkring de 300-350.000 kr.
Men det vil ændre sig markant til næste år, hvor elbiler i en helt anden prisklasse kommer ud på markedet. Det gælder bl.a. den genfødte elektriske udgave af Renault 5, men også en række andre modeller, kommer ned i et prisleje, hvor mange i dag køber benzinbiler.
Og prisfaldet er ikke kommet som følge af at give køb på rækkevidden, der trods den relative lave pris ligger omring de 400 km.
Med et hastigt udbygget ladenet er målet om en million elbiler måske nået i god tid før 2030. Kan bilproducenterne, hvoraf flere er europæiske, leverer bilerne, er 400.000 en realitet først på året i 2025, og måske kan vi fejre nytåret 2025/26 med udsigt til at have en halv million elbiler på de danske veje.
– Elbilsalgets succes må ikke blive en sovepude. Selvom vi ser en markant vækst nu, kan de planlagte afgiftsstigninger fra 2026 risikere at blive en bremseklods for udviklingen, som vi har set i andre lande. Vi skal derfor sikre, at afgifterne holdes i ro, så det fortsat bliver attraktivt at vælge elbil, og på den måde fastholde momentum i omstillingen mod grønnere transport, siger Mads Rørvig.
Kilde: Mobility Denmark