Der var vækst over hele linjen i de tre nordiske lande, Sverige, Norge og Danmark. Væksten var helt klart størst i Norge, hvor den næsten stak helt af med en stigning tæt på de 30 procent.
Herhjemme var det en del mindre, cirka ni procent, mens det stadig er svært t få svenskerne til lommerne og købe ny bil. men trods alt viste oktober en lille stigning – men 0,8 procent.
Tallene gælder for alle typer af personbiler.
Zoomer man ind på elbiler, og kigger lidt mere historisk på det, kan man se, at elbilernes andel af det samlede marked har haft de samme tendenser i flere år i træk.
I 2020 lå de to lande nærmest på niveau – omkring 8 procent med en lille svensk overhånd. I 2021 trak svenskerne fra, og nærmede sig 25 procent af bilsalget, som var elbiler. Her lå det danske og svømmede rundt omkring de 16 procent.
I 2022 var den svenske elbilsandel vokset med cirka 10 procentpoint, mens den danske udviste en vækst på mere beskedne 6 procentpoint.
Men derefter sker der noget. Svenskerne står nærmest stille i 2023. Det gør danskerne ikke, og elbilsandelen er stort set ens i de to lande – 37,4 i Sverige og 36,4 herhjemme.
Men så i år sker eksplosionen. Det svenske tal går en smule tilbage til cirka 35 procent. Tilgangen falder nøje sammen med fjernelse af et lukrativt ordning, som sender svenskerne tilbage til de fossile biler.
Vi har derimod for alvor set os varme på elbilen.
– Vi er meget tilfredse med den store aktivitet i det danske elbilsalg. Vi mener, at den grønne omstilling bør være en høj politisk prioritet, så man fortsat sikrer, at danskerne har incitament til at vælge elbilerne til. Det er afgørende for, at vi kan fortsætte den positive udvikling, der er i Danmark i øjeblikket, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Kilde: Mobility Denmark