Eleverne på Skovbrynet Skole har arbejdet med bæredygtigt landbrug og klimaændringer ved hjælp af Tinyfarms – små drivhuse, hvor de selv kan styre temperatur, lys og gødning.
Sammen med Gladsaxe Pædagogiske Videncenter har skolen testet de små, særlige minidrivhuse, der gør det muligt for eleverne at lære gennem spændende eksperimenter. Nu bliver konceptet udbudt til alle skoler i Gladsaxe.
I Tinyfarms har elever fra 4.-6. klasse set, hvordan basilikumplanter vokser forskelligt, afhængigt af hvor meget lys og gødning man tilsætter. I ni forskellige bøtter vokser planterne hurtigt og kraftigt, mens eleverne lærer, hvordan forskellige miljøforhold påvirker planternes udvikling.
– Det er som at have sin egen lille mark, hvor man styrer vejret. Det er en stor opgradering fra den karseproduktion, som mange husker fra deres egen skoletid, siger Knud Skov, som er naturfagslærer og konsulent i Gladsaxe Kommune.
Projektet hjælper eleverne med at udvikle kritisk tænkning, nysgerrighed og forståelse for miljøet gennem praktisk undervisning.
Kommunen ønsker at integrere ny teknologi i undervisningen, når det giver særlig værdi for læringen. Og samarbejdet med Tinyfarms har vist sig at være et godt eksempel på, hvordan teknologi kan bruges til at gøre undervisningen mere spændende og relevant.
Kilde: Gladsaxe Kommune