Endnu er brint ikke reelt et alternativ til batteridrift på mobilitetsområdet, men det betyder ikke, at brint er lagt i graven. Tværtimod har bilkoncernen Stellantis trådt med ind i det stort anlagte joint venturet-selskab, Symbio.
Symbio blev grundlagt i 2019 af Michelin og Faurecia, et selskab i FORVIA-koncernen. De to var ejermæssigt ligeværdige, men nu er ejerkredsen altså udvidet.
Stellantis vil få en ejerandel på 33,3 % i joint venture-selskabet, mens Michelin og Faurecia hver ejer 33,3 %, hvilket gør de tre aktører til lige store aktionærer.
Symbio planlægger at producere 50.000 brændselsceller om året inden 2025 ved at udnytte Saint-Fons’ topmoderne gigafabrik, som vil starte produktionen i anden halvdel af 2023. I 2022 annoncerede Symbio implementeringen af sit HyMotive-projekt, der bl.a. har til formål at fremskynde industrialiseringen.
Projektet vil gøre det muligt for virksomheden at nå en samlet årlig produktionskapacitet i Frankrig på 100.000 systemer inden 2028 med skabelse af 1000 jobs i Frankrig.
Selvom man ikke kan finde bilmodeller, der bærer Stellantis-navnet, er det alligevel en stor bilkoncern, som er trådt med. Stellantis blev grundlagt den 16. januar 2021 ved en fusion mellem franske Groupe PSA (Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel) og italienske Fiat Chrysler Automobiles.
Kilde: Symbio