Er man så uheldig at åbne kommentarsporet på en elbilsnyhed lagt op på facebook, vil man opdage en voldsom infight og hadefuld tonen i debatten mellem elbilisterne og dem, som aldrig kunne se sig selv i den slags “latterlige, letantændelige, umulige ellerter, der kun kan køre 100 kilometer, før man skal bruge flere timer på at lade dem op”.
Ikke desto mindre ser det ud til, at tastatur-krigerne med hang til den gamle fossile teknik er ved blive overhalet af virkeligheden, for også juli bød på en stigning i salget af elbiler herhjemme.
Sammenlignet med juli sidste år er der sket en stigning på 69 procent til i alt næsten 6.000 nye elbiler. Og det er så mange, at det stod for 52 procent af nyregistreringer. Dertil kommer det voksende antal importerede lettere brugte elbiler.
– Elbilen er nu blevet danskernes foretrukkende valg, når der skal købes ny bil. Hvis den udvikling skal fortsætte, er det vigtigt, at afgifterne på elbiler ikke stiger. Vi har set i andre lande, hvordan øgede afgifter på biler lægger en dæmper på salget, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I øvrigt var det den velkendte VW ID 4, der toppede listen, og i det hele taget har biler fra VW-gruppen som helhed godt fat i danskerne. Hele fem biler fra enten VW/Audi/Skoda er på listen over de ti mest solgte bilmodeller.
Kilde: Mobility Denmark