
Som lovet – eller truet – har den amerikanske præsident indfør 25 procent told på alle biler, der ikke er produceret i USA.
Mens tolden, der efter planen skal træde i kraft i næste uge, vil få konsekvenser for bilindustriens forsyningskæder og produktionsstrategier, vil den i stor udstrækning ikke mærkes nævneværdigt her i landet.
Det vurderer Mobility Denmark
– Danske bilkøbere vil næppe opleve mærkbare ændringer på kort sigt. Vores import er i meget lille grad afhængig af amerikansk produktion, og Danmark er ikke eksponeret i forhold til eksport til indenlandsk amerikansk bilproduktion forklarer Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Men som sagt vil den få stor betydning på bilindustrien som helhed. I dag er bilproduktion vidt forgrenet og går på tværs af mange landegrænser. En ændring i toldstrukturen ét sted kan få effekter langt ud over det umiddelbart ramte marked.
– Det her handler ikke kun om import af færdige biler. Når tolden også rammer dele og komponenter, påvirker det hele værdikæden. Produktionsstrømme, der i dag er internationalt integrerede, bliver pludselig mere sårbare, siger Mads Rørvig.
Om Trumps told også på længere sigt vil flyve hen over hovederne på os, afhænger af, hvordan handelsrelationerne mellem USA og EU udvikler sig, og hvordan bilproducenterne globalt tilpasser sig de ændrede rammevilkår.
Kilde: Mobility Denmark