Uanset hvor en virksomhed sælger sine varer, kan det give god mening at markedsføre sig på
bæredygtighed. For globale forbrugere belønner virksomheders bæredygtige varer og initiativer.
Sådan lyder det i Ekaterina Salnikovas ph.d.-afhandling, der netop er blevet belønnet med Dansk
Marketingforsknings Talentpris.
– Det er en stor ære og anerkendelse at modtage prisen. Og så sætter det fokus på en vigtig del af
marketing – nemlig at bæredygtighed sandsynligvis betyder noget for forbrugeridentiteten, uanset
hvor man er i verden, siger Ekaterina Salnikova.
Hun modtager prisen for ph.d.-afhandlingen “The Role of Global Consumer Identity in Food- and
Sustainability-Related Consumer Behavior”.
Ekaterina Salnikova er PostDoc på Aarhus Universitet ved Institut for Virksomhedsledelse. Hun forklarer, at der er forskel på, hvor meget forbrugerne er optagede af bæredygtighed.
– For de globalt orienterede forbrugere lader det til at fylde mere end for de lokalt orienterede. Men
uanset, hvilken gruppe man har med at gøre, bør virksomhederne kommunikere og understøtte
globalitet, når de udvikler deres brands,” siger Ekaterina Salnikova.
Prisen blev uddelt ved DI Fødevarers årsdag, der sætter fokus på, hvordan virksomheder skaber
fremtidens fødevarer.
Klaus G. Grunert, der er medlem af bestyrelsen for Dansk Marketingforsknings Pris, mener, at det er
et vigtigt tema, årets prismodtager sætter fokus på.
– For det første har Ekaterina begået et arbejde af virkelig høj og anerkendt kvalitet. Og så viser hun,
hvordan forbrugere i markeder som Kina og Vietnam også er optagede af bæredygtighed. Det er et
vigtigt tema, som kommer til at præge virksomheder verden over i lang tid, fortæller han.
I løbet af de seneste 60 år har prisen understøttet arbejdet for udviklingen af nye metoder og viden.
Dansk Marketingforsknings Pris blev oprettet i 1955 og siden 2018 har fonden uddelt Talentprisen.
Og det glæder Carsten Wandorf, som er formand for prisen.
– Vi ønsker at hylde de talenter, der er på vej frem, og som både nu og i fremtiden kan udfordre og
kaste nyt lys på markedsføring. Det er skønt at stå her for tredje gang. Og forhåbentligt inspirerer
det både flere forskningstalenter og folk i erhvervslivet til at samarbejde, siger Carsten Wandorf.
Kilde: Dansk Marketingforsknings Talentpris.